Film, Eğlence Endüstrisi ve Kültür Turizmi

BU haftada “Film endüstrisi, “Show Business” ve Kültür Turizmi” konusu...

Bundan önceki, yazılarımı okuyanlar için tamamlayıcı olacaktır.

İki yıl önce Prag’da davet edildiğim “Dünya Kültür Liderliği” zirvesinde, Akdeniz bölgesi ölçeğinde, ekonomik gelişime katkı konusunda, bir iş modeli anlatmıştım.

Film endüstrisi, Show Business ve Kültür Turizmi konularının hepsini içeren ve beğeni ile karşılanan bir sunum olmuştu.

Ünlü Çek milyarder Karel Komarek’in sponsor olduğu ve Çek kültür bakanlığı tarafından düzenlenen zirve süresince, Prag Film Stüdyolarını da gezip inceleme şansı buldum.

Gezi esnasında Çekya ‘Film Endüstrisi’nin’ önde gelen kişileri ile de verimli sohbetler ettik.

Hollywood, Malta, Cape Town, Malezya, Yeni Zelanda, Hindistan, gibi ülkelerin nasıl başardığı konularını konuştuk.

Her bir ayrı bir yol izlemiş.

Fakat sıfırdan bu endüstriye başlamak konusunda, ABD Çin ve İngiltere modelleri, yapılması gerekenler konusunda temel bilgiyi veriyor.

“Film endüstrisi, Show Business ve Kültür Turizmi” oluşturmak ve geliştirmek konusunda bu üç ülke kendi yapılarına göre farklı yöntemler kurgulamış ve başarıya ulaşmışlar.

Netice olarak bu yatırım modelleri sayesinde, birçok yan endüstri oluşmuş ve bölgede yaşayan herkes bu durumdan gelir elde etmiş, kazanmış lakin hemen olmamış.

Çünkü bu süreç sosyal-ekonomik ve kültürel etkileri içeren karmaşık bir gelişim süreci.

İşte denenmiş, uygulanmış ve başarıya ulaşmış üç model.

ABD Modeli:

Amerikan Film birliği 2013 yılında bu konuyla ilgili bir rapor hazırlamış

“Florida Film ve Eğlence Endüstrisi İnisiyatif Programı”

İnisiyatifi ele almışlar.

Rapor biraz uzun fakat en kısa şekilde şu konuların altını çiziyor.

1-Hollywood kaynaklı ürünlerin filmler yoluyla daha geniş pazarlara tanıtılması.

2-Florida bölgesinin Film/TV yapımları için kullanılmasını teşvik etmek.

3- Florida Film ve Eğlence Endüstrisi, sayesinde yaratılan ekonomik büyümenin, sürdürülebilirliğini ve güçlenmesini sağlamak...

Yapmışlar olmuş.

Hatta sonrasında kredi değerlendirme kuruluşu Ernst & Young bir araştırma yapmış, sonuç olarak bölgede bu işler için harcanan her bir doların, üç dolar olarak geri geldiğini hesaplamışlar.

Hesap net 1 koy, 3 al.

Çin şu şekilde bir strateji izlemiş:

1- Öncelikle, turizmcilerin pro-aktif davranarak, kendi belirledikleri destinasyonlarda yapımcıların dizi/filmlerini üretmelerini sağlamışlar.

2- Filmin yapımıyla eş zamanlı olarak, filmin çekildiği bölgenin yoğun ve farklı biçimlerde sosyal medyada, değişik internet sitelerinde yer almasını için gereken çalışmaları yapmışlar.

3- Film setleri için yaratılan mekânlardan çok, o bölgedeki az tanınan, bakir kalmış doğal güzellikleri izleyicilerin fark etmesine yönelik çalışmalara yoğunluk vermişler.

Onlarda üşenmemiş, bir rapor hazırlatmışlar, sonuç cümlesi şu şekilde:

“Film turizmi” uzun vadeli ve kalıcı etkileri net olan dinamik bir yatırım türüdür.

Film endüstrisi konusunda en geniş ve kapsamlı araştırmayı İngilizler yapmışlar.

2000 yılında film endüstrisini desteklemek üzere İngiliz Film Konseyini kurmuşlar ve bölgedeki resmi kuruluş ve yerel idarelerle işbirliği kurarak ortak bir fon havuzu oluşturmuşlar.

Bu fon ortalama 3 yıl aşağıdaki konuları desteklemiş.

1- Yaratıcılık: Yeni beceriler, yeni teknolojilerin yaratıcı biçimde kullanılması.

2- Gelişme fonu: Yüksek kalitede, yenilikçi, özgün ve ticari yolarak cazip yapımlar.

3- Yeni Sinema fonu: Yeni yeteneklerin, yeni sinema denemelerinin, özellikle yeni “elektronik üretim teknolojilerinin” kullanılması,

4- Uzun vadeli eğitim destek programları: Sinema sektörü konusunda üniversitelerde eğitim alanlara yönelik, bilgi, eğitim, kurs, burs, staj destekleri.

Peki, bu yatırımları yapmışlar da sonuçları ne olmuş?

-Her 10 turistten 4-5’inin filmlerin etkisi ile orada olduğu sonucu çıkmış ve her yıl İngiltere'de film turizminden 1,8 milyar Pound kazanmışlar.

- 1996-2006 arasında İngiliz Film endüstrisi sayesinde 1300 yeni iş kolu ortaya çıkmış.

- Filmlerde ürün yerleştirme sayesinde 20 milyon Pound elde edilmiş.

-Hediyelik ve hatıralık eşya, oyuncak giysi vb. ürünlerin satışından 60 milyon pound.

-2006 yılında, film ürünleriyle ilişkili DVD/CD/Video materyalinden 45 milyon Pound elde edilmiş.

Hatta “Harry Potter” filmlerine ait ürünler o kadar yüksek bir ticari hacme ulaşmış ki Çin-İngiltere arasında politik bir probleme dönüşmüş.

Uzun lafın kısası, yukarıdaki modelleri uygulayan kazanmış.

Sevgiyle kalın.

YORUM EKLE

banner517

banner516

banner470

banner452

banner449

banner518

banner481

banner472