banner391
banner405

Astrid'i kaybettik

Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş yıllarında, fotoğraflarıyla genç cumhuriyetin ve Türk insanının dünyaya tanıtılmasında önemli görev üstlenen, dünyaca ünlü Avusturyalı Fotoğrafçı Othmar Pferschy'nin Alanya'da yaşayan kızı, geçirdiği kalp krizi sonucu öldü

Astrid'i kaybettik

banner404
 - Tolga ŞİLİL 
TAM 30 yıldır Alanya'da yaşayan 74 yaşındaki Astrid von Schell, gece evinde bakıcısı tarafından ölü olarak bulundu. Bir süre önce kalp ameliyatı olan ve tedavisine evinde devam edilen Astrid'in kalp krizinden öldüğü belirlendi. 
Babası gibi fotoğraf sanatına büyük ilgi duyan ve yıllardır çektiği fotoğraflarla "Alanya" isimli bir kitap yayımlayan Astrid'in anısına, Alanya Kültür Merkezi'nde veda töreni düzenlendi. Törene Astrid'in Alanya'daki yakınları, Almanya'da yaşayan oğlu Woltgang von Schell ile kızı Ingrid Schniering, Alanya Belediye Başkanı Hasan Sipahioğlu, Alman Papaz Martin Brunnemann ve dostları katıldı. Törende Astrid ile yaşanan anılar anlatıldı. Başkan Sipahioğlu, Othmar Pferschy'nin Cumhuriyetin ilk yıllarında çektiği fotoğraflarla Türkiye tarihine sağladığı katkının bir benzerini, kızı Astrid von Schell'in Alanya'ya sağladığını belirterek, teşekkür etti. Ayşe Yıldırım, 4 yıldır bakımını üstlendiği Astrid'le güzel anılar yaşadığını söyledi. Gözyaşlarıyla konuşmasına devam eden Yıldırım, Astrid'in evinde beslediği hayvanların bakımına devam edeceğini kaydetti. Woltgang von Schell, annesinin Alanya'da mutlu bir hayat yaşadığını dile getirerek, törene katılanlara kendilerini yalnız bırakmadıkları için teşekkür etti. 
Tören, yakınlarının Astrid'in cenazesine gül bırakıp, dua okumasıyla sona erdi. Astrid'in cenazesi, çocukları tarafından Almanya'ya götürülerek eşinin mezarının yanına defnedilecek. 
OTHMAR PFERSCHY KİMDİR?
Astrid'in babası Othmar Pferschy, 1926 yılında İstanbul'a gelerek, burada tanınmış fotoğrafçılardan Photo Français adlı stüdyonun sahibi Jean Weinberg'in yanında çalıştı. Daha sonra 1931'de Beyoğlu'nda ilk stüdyosunu açarak çalışmalarını bağımsız olarak sürdürdü. Ancak Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde 1932'de kabul edilen ''Türk Vatandaşlarına Tahsis Edilen Sanat ve Hizmetler Hakkında Kanun''la Türk vatandaşı olmayanların fotoğrafçılık gibi bazı meslekleri icra etmesi yasaklanınca İskenderiye'ye gitti. Othmar Pferschy, bir süre sonra Türkiye'ye geri döndü. 1935 yılında o zamanki adıyla Matbuat Umum Müdürlüğü olan Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğünde sözleşmeli tanıtım fotoğrafçısı olarak çalışmaya başladı ve arşiv düzenlemekle görevlendirildi. Beş yıl boyunca bütün Türkiye'yi dolaşarak yaklaşık 16 bin fotoğraf çekti. ''Genç Türkiye''nin bir çeşit gözü olan Othmar Pferschy, yıllarca kent ve mimari fotoğraflarında büyük binaları, modern fabrikaları, okulları, üniversiteleri, sağlık kuruluşlarını, sokakları, caddeleri, stadyumları, parkları, meydanları görüntüledi. İnsan ve yaşama ilişkin fotoğraflarında ise 19 Mayıs törenlerini, köylüleri, işçileri, ata binenleri, tenis oynayanları, eskrim yapanları, laboratuvarda çalışanları, daktilo yazanları, piyano çalanları büyük bir titizlikle saptayarak kusursuz bir teknik ve geometrik düzenle, fotoğraflara yansıtarak dikkatleri çekti. Bu fotoğrafları Münih'te basılan ve Türkçe, Fransızca, İngilizce ve Almanca açıklamalar içeren ''Fotoğrafla Türkiye'' adlı albümde topladı. Fotoğrafları ayrıca, Türkiye'yi uluslararası alanda tanıtmak amacıyla yayımlanan ''La Turquie Kemaliste'' dergisinde yer aldı. 
Atatürk ve İnönü'nün yanı sıra bazı devlet adamlarının da fotoğraflarını çeken Pferschy'in bazı fotoğrafları pullara basıldı. Bazı çalışmaları ise kartpostallarda ve kâğıt paralarda kullanıldı. 
Cumhuriyet'in ilk yıllarında, yeni Türkiye'nin tanıtılmasına yönelik bütün fotoğraflı çalışmalarda imzası bulunan Avusturyalı Fotoğrafçı, doğadan ya da kentlerden çektiği fotoğraflardaki titizliğiyle Türkiye'de manzara fotoğrafçılığına öncülük eden kişi olarak biliniyor.
banner355

İlgili Galeriler
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.